Η διπλωματική εργασία εστιάζει στην Κοιλάδα των Μουσών, έναν ιδιαίτερο αρχαιολογικό τόπο με μυθολογική διάσταση, στις παρυφές του Ελικώνα στη Βοιωτία. Η περιοχή χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη πλήθους αρχαιολογικών στοιχείων, και είναι η πατρίδα του αρχαίου ποιητή Ησίοδου, καθώς και σύμφωνα με τον μύθο γη των Εννέα Μουσών.
Η μεθοδολογία ανάλυσης, διαρθρώνεται με βάση το τρίπτυχο: χώρος –μύθος –πρόταση (ιδέα). Αναζητώντας το ύφος και τις ποιότητες του χώρου που θα μπορούσαν να συγκροτήσουν τα δεδομένα μίας χωρικής μελέτης, προκύπτει ένα πολύπλευρο φάσμα χαρτών, το οποίο με τη σειρά του ξεκλειδώνει μία ποικιλία αλληλεπιθέσεων και σχέσεων μεταξύ των μελών της.
Σε αυτόν ακριβώς τον χώρο, αναβλύζει ένα μυθολογικό υπόβαθρο, που συμβάλλει στη μεθοδολογία και προσφέρει τάσεις τόσο για την προγραμματική διάρθρωση, όσο και την εφαρμογή συγκεκριμένων επιλογών.
Η ανάλυση της κοιλάδας, και η ανάπτυξη ενός ‘αλγόριθμου’ (μία μέθοδος αντιστοίχισης Μούσας με ένα γεωγραφικό σημείο) τεκμηριώνουν την πνευματικότητα. Παράλληλα, αναδύονται μέσω του χάρτη τα εννέα προτεινόμενα σημεία ‘παρουσίας’ για την κάθε Μούσα, όπου και έρχονται να ενσωματωθούν οι παρεμβάσεις. Πρόκειται μάλλον για μία πρόταση με χωροτακτικό χαρακτήρα, σχεδόν μία αφήγηση χωροταξίας με βασικό εργαλείο προσέγγισης και περάτωσης τον ίδιο τον χάρτη.
Βασικός στόχος, ορίζεται η ανάδειξη όλης της κοιλάδας, ως ένα υπαίθριο βιωματικό μουσείο, με εκθέτες και εκθέματα, κυρίως επιτόπιας δημιουργικής πράξης. Σε αυτό το μυθολογικό τοπίο, εν τέλει θα διαμορφωθεί ένα αμάλγαμα σύγχρονης τέχνης και αρχαίας υπό την έμπνευση και καθοδήγηση των 9 Μουσών, ως αποτέλεσμα της αναβίωσης μίας Ησιόδειου εμπειρίας έμπνευσης για τους δυνητικούς δημιουργούς και εμπνευστές.
Τα βασικά προγράμματα της χωροταξικής πρότασης, προκύπτουν από τον μύθο των 9 Ελικωνιάδων Μουσών, οι οποίες με έναν δικό τους μυστηριακό τρόπο εμφυσούν στον τόπο κατάλληλα και συμβατά στοιχεία για την αντιστοίχιση Μούσας και σημείου. Έτσι, επιστρατεύουμε προγράμματα που εμπίπτουν στο θεματικό πεδίο κάθε Μούσας. Για παράδειγμα, η Πολύμνια (1) ως Μούσα της υμνικής ποίησης και της μιμικής τέχνης παραπέμπει σε ένα πνευματικό ή ιερό πρόγραμμα, ή ακόμα και ένα πρόγραμμα τέχνης.
Σε κάθε ένα από τα 9 τελικά συμβατά σημεία παρέμβασης κάθε Μούσας, αναδιπλώνεται ένας κάνναβος 81 x 81 m, αποτελούμενος από 9 μικρότερα τετράγωνα 9 x 9 m, τα οποία με τη σειρά τους κατατέμνονται σε 9 επιμέρους τετράγωνα διάστασης 3 x 3 m. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όλες οι πιθανές διαστάσεις, αποστάσεις, και εμβαδά των δομών παρέμβασης έχουν πυθμενικό αριθμό το 9.
Οι 9 Μούσες, μέσα από την αναδίπλωση του μύθου, μάς ‘συνοδεύουν’ σε 9 προτεινόμενα σημεία παρέμβασης. Στην πορεία πειραματισμού με τη μορφή και τη χωρική σύνθεση, προκύπτουν οι 9 διαφορετικές ακολουθίες όγκων και δομών μέσα από την αλληλεπίθεση και ροή των στερεών στο περίγραμμα του καννάβου. Η αρχαιολογική διάσταση που συναντάται εκεί παράλληλα, μας κατευθύνει προς μία λύση με γνώμονα την ενσωμάτωση των αρχαιολογικών ευρημάτων, τόσο στη μορφή, το πρόγραμμα, όσο και τη χωροθέτηση.
Το σχέδιο παρέμβασης στο τοπίο της κοιλάδας διαρθρώνεται σε δύο άξονες.
1. τις 9 επιμέρους παρεμβάσεις και
2. το ρυθμιστικό σχέδιο γενικής διάταξης
Λόγω της ιδιαιτερότητας της Κοιλάδας των Μουσών, ως ενεργός αρχαιολογικός χώρος, που ταυτόχρονα παρουσιάζει έντονη αγροτική δραστηριότητα, κρίνεται απαραίτητη η κατηγοριοποίηση και ο προγραμματισμός των χρήσεων γης για τη βέλτιστη διαχείριση του χώρου της Κοιλάδας. Με τον καθορισμό ζωνών χρήσης προστατεύεται ο χαρακτήρας των ιδιαίτερων σημείων της Κοιλάδας και διασφαλίζεται η εύρυθμη συνύπαρξη των μελών της. Στο ρυθμιστικό σχέδιο προτείνεται ο καθορισμός ζωνών συγκεκριμένων χρήσεων γης. Παράλληλα, ακολουθείταιμιαστρατηγικήανασύστασηςτωνμελώντηςΚοιλάδας.
Εν τέλει ένας τόσο πολύπλοκος και πολυδιάστατος τόπος αναδεικνύεται σε ένα τοπίο ισορροπίας και πνευματικής έμπνευσης, ή και δημιουργικής έκστασης για τους σύγχρονους καλλιτέχνες ή και τους απλούς πλάνητες που αναζητούν την προσωπική τους Μούσα…